fredag den 9. november 2012

Dannelse og hvordan det opnåes


"Hvad er et dannet menneske? - og vejen dertil"


 Hvad vil det sige, at være et dannet menneske? Når jeg tænker dannelse, tænker jeg på personlig udvikling, gennem forskellige oplevelser, opgaver og problemer. Et dannet menneske er for mig et menneske, som har styr på sine værdier. Et menneske der ved hvad der og vigtigst i sit liv og sine prioriteter. Dannelse er også at have udviklet sociale kompetencer. At kunne omgås andre mennesker, sætte sig ind i andre situationer og tanker. Have grundlæggende viden om hvordan samfundet er opbygget og fungerer. Det er som den tyske digter, Johann Wolfgang von Goethe skriver, at "det dannede menneske er et i særlig grad opmærksomt menneske. Dannelse er nok en personlig sag, men den kendes ikke desto mindre først og fremmest på det dannede menneskes evne til at forholde sig til sin omverden.

Hvordan er gymnasierne så med til at danne os? Gymnasierne giver os den grundlæggende viden om samfundet i fag som samfundsfag, filosofi og dansk. De giver os viden om naturen i fysik og matematik. Men vigtigst af alt giver gymnasiet os hjælp til at udvikle vores sociale kompetencer. På min skole, HTX, lægges der rigtig meget vægt på gruppearbejde. Vi lærer at forstå andre elevers tanker og meninger. Vi lærer at diskutere og debattere. Vi lærer at omgås andre mennesker hver eneste dag, og samarbejde med dem. Gymnasiet lærer os, at tænke, udtrykke os, løse problemer, tænke kritisk og stille spørgsmål.

Gymnasiet hjælper os også til at blive myndige mennesker. Vi lærer, at stå på egne ben ved, at træffe vores egne valg, som valg af linie og flere selv valgte emner og projekter. Vi lærer, at aflevere afleveringer til tiden og komme i skole så vi ikke for fravær. For i gymnasiet er det ikke vores forældres eller undervisernes ansvar mere. Nej, det er vores eget. Og det er også dannelse. 

Er jeg så selv et dannet menneske? Det synes jeg, at jeg er. Jeg ved hvad der er vigtigt i mit liv og hvordan jeg gerne vil være som person. Jeg har mine værdier i min kæreste, mine brødre, mine venner og min familie. Disse er de største værdier i mit liv, jeg ved hvordan man omgås andre mennesker og har en stor social vennekreds som jeg holder rigtig meget af. Selvom jeg ikke går specielt meget op i politik, så ved jeg hvordan samfundet er sat sammen og holder mig opdateret på hvad der sker rundt omkring i verdenen. Så ja, jeg synes, at jeg er et dannet menneske.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar